Дебати, избори и правилата на играта

Карикатура, измислена от Campaigns Inc. срещу кандидатурата на Ъптон Синклер през 1934г., отпечатана в Los Angeles Examiner

Кандидат-президентската кампания в САЩ навлиза в най-разгорещената си част, като днес е първия дебат между Барак Обама и Мит Ромни с тема вътрешната политика (и останалите).

Дебатите отдавна не са просто средство за излагане на платформи, позиции и идеи пред по-широка аудитория, както и демонстрация на знания, опит, ораторски способности и сериозна доза хюбрис, а истински висш пилотаж в политическата комуникация. Лично аз изпитвам огромно удоволствие да гледам подобни изпълнения от висока класа, както от американския, така и от френския стил, и огромна досада от случващото се в българските политически кампании (ако изобщо има дебати, тъй като през последните години упорито се избягват, явно поради осъзнаване на масовата импотентност на кандидатите и очаквания ефект от това върху по-образования електорат).

Освен познания върху основните положения в американската или друга политика и например вътрешната динамика в Републиканската партия от последните години, което мен лично доста ме интересува, е добре също да се знае много повече за самите механизми на политическите кампании, политическия мениджмънт и комуникационните стратегии – все по-често се чуват гласове, че кандидатите са лайфстайлни звезди в непрекъсната шоу програма, режисирана от ловки специалисти.

За много бърза подготовка може да послужи текста от New Yorker на Jill Lepore Lie Factory – Фабрика за лъжи за самото начало на политическото консултиране в САЩ през 30те години и създадената от Leone Baxter и Clem Whitaker компания Campaigns, Inc. Двамата правят 70 от 75 успешни политически компании за 22 години, обръщат в противоположна посока мнението на милиони американци срещу предложената от Труман федерална здравна програма за задължително здравно застраховане след дългогодишна работа срещу милиони долари за Американската Медицинска Асоциация (A.M.A.), измислят голяма част от използваните и до днес техники – правилата на играта, правят новинарска агенция и с разпращаните до хиляди селски вестници безплатни новини пускат и немаркирани пресрилийзи, които биват отпечатвани често несъзнателно като редовни статии. Звучи познато, нали?

Според много критици на работата им Бакстър и Уитакър правят не кампании, а експертен политически мениджмънт и дирижират политическите процеси в цялата страна. Според експерти пък не политическото консултиране е клон на рекламната индустрия, а точно обратното – Стенли Кели, политолог твърди, че когато се ражда модерната реклама, големите клиенти са също толкова заинтересовани да промотират политическия си дневен ред, колкото и търговския си такъв.

Като уродливо, но генетично идентично отроче на двамата създадели на Campaigns Inc. изглежда кампанията от 2008ма на Маккейн/Пейлин във филма Game Change на HBO от тази година. Според кандидатпрезидентската двойка филмът дава грешна представа за случилото се, но според Стив Шмид, главен стратег и консултант на капманията и дългогодишен пр и стратегически консултант на Републиканската Партия всичко показано отговаря на истината – от откриването на Пейлин в Ютюб след търсене на подходяща жена за вице-президент до усилената и подготовка за дебатите, поради очевидната и и непроверена от екипа на Маккейн неграмотност по ключови теми като национална сигурност и външна политика.

Филмът е по книга със същото име – Game Change: Obama and the Clintons, McCain and Palin, and the Race of a Lifetime на John Heilemann и Mark Halperin за изборите преди 4 години – game changer например е Обама. А опитът за промяна на правилата на играта още веднъж, от страна GOP като срещу чернокож кандидат изправят жена завършва по жалък начин заради няколко сериозни пропуска от движещите сили зад кампанията.

Тази година едва ли ще има промяна в правилата на играта на най-зрелищното първенство в политиката, но гледането си заслужава.

Advertisements

Автор: nervousshark

Блогър-гурман, с интереси в политиката, соцално-икономическите процеси и хубавите храна и напитки

5 thoughts on “Дебати, избори и правилата на играта”

  1. и аз следя с умерен интерес
    леко съм скептичен към американския народ и съответно надеждата за свободен свят оттук нататък де…

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s