Big Data is Coming to Town

3Vs of Big Data, линк към Jeff Hurt Blog

Вече без съмнение big data е горещата IT концепция на годината, а може би и на следващата (поне в компанията, в която работя големите данни са заложени като един от трите стълба на корпоративната стратегия за следващите 5 години).

На български възприетата терминология е „големи данни“, а темата е още топла-топла, като през последната седмица излязоха няколко изключително интересни материала, които дават ясна и задълбочена представа дори на хора без специализирани познания в областта. Освен „що е то“ е важно да знаем също за какво служи анализът на големите данни и какво следва от това.

Задължително четиво по темата е People and Big Data: Separately Good, Together Great на Брайс Мадок за HuffPost, в който освен полезна информация заедно с историческа ретроспекция на обработката на големи масиви данни, авторът дава и пример със случай, в който Target разбира, че тийнейджърка е бременна преди баща и да научи това.  Начинът, по който Target извличат информация от базите данни на клиенти (data mining) им позволява да определят на момента дали клиента е бременна или не, което пък е довело и до огромен ръст на продажбите им точно в този сектор.

Други увлекателни и полезни текстове:

Meet the New Boss: Big Data от Wall Street Journal за начина, по който анализа на информацията може да влияе при подбор на персонала и как един алгоритъм може да замени шефа при взимането на решение – „Мощни компютри и софистициран софтуер правят възможно да се оценяват повече кандидати, да се трупат повече данни и да се наднича по-дълбоко в личния живот и интересите на кандидатите“.

Why Everyone (Not Just Geeks) Should Care About Big Data от Wired за човешкото лице на големите данни и проекта на Рик Смолан The Human Face of Big Data, чиято цел е да „измери света“ и в който може да се включи всеки посредством приложение за мобилен телефон.

Big Data Analytics a Big Benefit for Marketing Departments от CIO за това как големите данни могат да се инкорпорират в маркетинговата стратегия на една компания (като отново се засяга възможността за влияние върху потребителските решения, както и използване в политиката), а от по-стари броеве от тази година Big Brother’s Mining Our Data, Do We Care? и Big Data for Marketing: Respect Consumer Privacy or Get Burned, които засягат освен техническата, и моралната страна на извличането на информация от големите данни.

Getting Up Close with Big Data: Part One във Forbes, където авторът David Leinweber дава конкретни примери за извлечена информация, като например: хората, които се интересуват от контактни лещи често се интересуват също от разкрасяващи продукти, слънчеви очила и са фитнес манияци.

Infonomics: The Practice of Information Economics от Douglas Laney от Gartner за Forbes, The Big Lie About Big Data пак за Forbes от Irfan Khan, CTO на Sybase, дивизия на SAP, считан също за гуру в областта на големите данни и отговорът му от онзи ден в блога на SAP по повод констатацията на Gartner, че концепцията за големи данни е в пика си и оттук насетне я чака само бавен залез – Gartner Dead Wrong About Big Data Hype Cycle.

Допълнителна информация: за суперновата във вселената на големите данни SAP HANA от Уикипедия и Fobes –Bringing Value of Big Data to Business: SAP’s Integrated Strategy2012-a: Звездна година за “големите данни” и бизнес анализите е преводна статия от българския CIO по темата, лекцията Big-Data Tutorial на Marko Grobelnik от Artificial Intelligence Laboratory, Jožef Stefan Institute и Users Bring Real Value to Big Data, Machine Translation от блога на Wired.

Дали големите данни са просто поредния хайп или случващото се пред очите ни е научно-фантастично бъдеще има много мнения в целия спектър между двете крайности. Възможно е животът на много хора да се подобри качествено, или пък търговските вериги да научават преди вас, че сте бременна и то с близнаци, или Големия брат да изпраща таргетирани предизборни послания, базирани на факта, че сте търсили в гугъл „пушка“, „негър“ и „фитнес добавки“ в различни години.

Брайс Мадок използва са текста си в ХъфПоуст този цитат: „Defense network computers. New… powerful… hooked into everything, trusted to run it all. They say it got smart, a new order of intelligence. Then it saw all people as a threat, not just the ones on the other side. Decided our fate in a microsecond: extermination.“ Системата е Skynet, а филмът – Терминатор I, 1984та, но ми се струва, че не зад всяка качествено нова иновация дебне апокалипсис.

Advertisements

Автор: nervousshark

Блогър-гурман, с интереси в политиката, соцално-икономическите процеси и хубавите храна и напитки

4 thoughts on “Big Data is Coming to Town”

  1. Е, то убаво big data, ама дае*** тоя 21 век, честно мисля си, че чиповете са на една крачка. А то така не става, точно тия дето ги плюеш в едни друго постове, май нещо политици/корпорации беше там темата имат рахат от тия схеми. Не ли?

    1. „Там беше кого плюя“ можеш да видиш точно, като прочетеш постовете :) А тези, които искат да ти живеят в живота, могат да го направят посредством телефони и всичките ти роднини, колеги и съседки, което емпирично доказвахме 50-60 години.

  2. Апокалипсис може и да дебне, но не под формата на екстърминейшън. По-скоро е свързан с бюрата по труда :) Още днес много хора могат да бъдат заместени от машини, а тенденцията e увеличение в геометрична прогресия. И това на фона на глобални проблеми с безработицата. Оптимистите вярват че хората просто ще превключат на идейно ниво, но мен малко ме съмнява. Пак ни чакат проблеми с работническата класа.

    Интересно ми е кой твърди че големите данни са хайп, но вероятно е някой от арт-средите. Големите данни са всичко, което е необходимо на новите технологии, за да изстрелят света в научната фантастика. Тези дни видях статия във Forbes за акциите на Епъл писана от алгоритъм. Скучновата, факт, но изчерпателна. Не е далеч времето когато цели списания ще се списват от ботове.

    1. Не само арт средите използват хайпа -> http://www.computerweekly.com/news/2240143590/Opinion-Is-big-data-just-big-hype

      Иначе, що се отнася до подмяната на хора с машини, в момента се правят опити точно за това – в големи аутсорс центрове машинен мениджър да замени истинския, като оценката се извърша на базата на покриване на определени показатели.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s