Абитуриентската

След сватбата си българинът като че ли губи идентичност и започва да се подготвя за три големи харча: абитуриентската на наследниците, сватбите и по 1 жилище за децата. Междувременно се случват и годинка, прощъпулник, кръщене и кола (а скоро и банкет по случай приемане в детската градина), но те не са от такава структуроопределяща важност. Изпращането на войник пък изгуби своята валидност по разбираеми причини.

И ако сватбата и жилището за детето са изконна българска ценност, то балът (БАЛЪТ) е на път да се превърне в такава. Т.е. той е, но имаше нужда от известно времево натрупване, за да може да се валидира, заедно със съпътстващите ритуали, обичаи и атрибути като златна бижутерия (това и мен не ме подмина), лимузини, снимки с фолкпевци и др. Колко му е – 2 десетилетия и човек забравя, че преди 20 години нямаше събиране в ресторант на родата до девето коляно и в още едно заведение на приятелите на завършващия, което горе-долу излиза почти колкото съвременна венчавка, особено ако има диджей и куверт с руска салата, пиле със сметана и гъби и ракия от домашната на дядо.

Има и родители, които все пак предпочитат да помогнат на децата си да следват в по-добър университет или нещо друго, което ще им даде по-добър старт в живота не само в очите на съседите и на стринка Минка, но останалите трябва да побързат, защото сепаретата в по-добрите клубове с брандирани салфетки вече са на привършване.

Автор: nervousshark

Блогър-гурман, с интереси в политиката, соцално-икономическите процеси и хубавите храна и напитки

31 thoughts on “Абитуриентската”

  1. е, нали знаеш принципа – колкото по-силни са крясъците от колата, толкова по-голяма е вероятността за продължителна кариера в сервитьорската индустрия …

    1. Това с шума, клаксоните, писъците и кортежите ще го изкоментираме след месец, сега исках да остане фокуса само върху семейния аспект на абитюренсването.

      1. ами то е същото – колкото повече се радва и благоговее родата, че отрочето е завършило гимназия, очевидно толкова по-голям героизъм е това постижение от тяхна гледна точка…

  2. и аз като Све за силикона се стеих – бил най-хитовият подарък за абитюрьенткьитье миналата година. тази година очаквам говорещи изкуствени цици, примерно

    1. абе може и да са били, но аз си спомням с каква любов майка ми намери шивачка и ми става мило….

  3. @sve @ankabanka забравила съм силикона, все още не мога явно изобщо да асимилирам присъствието му в този почти всенароден ритуал. Истината е, че това ме ужасява, и то не толкова че се дават грешни пари, които на днешно време биха помогнали на някого да се изучи (ясно е какво е положението у нас със „стипендиите“ и студентската работа), а защото родители превръщат почти невръстните си деца, които все още нямат много мисъл в парчета месо. Без грам притеснение (което уж е съвсем естествено според психолозите) ги виждат както сексуални обекти, които трябва да бъдат направени по-атрактивни.

    Това според мен трябва да бъде описано от някой по-учен от мен…

    1. в сезона на баловете миналата година ми се случваше почти всяка сутрин да се разминавам с прибиращи се момичета – разчорлени коси, размазан грим, прекалени рокли и доста често силиконови придобивки. приличаха на евтини компаньонки, които на зиг-заг търсят пътя към дома. потресаващо

  4. Въх.. само като се сетя и…
    За съжаление и мен не ме подмина подобното нещо. За щастие мина бързо. За съжаление пак живея на няк’во място до училище и ще трябва да изтърпя цялата гнилоч на българското средно образувание…
    Усещам, че ЕМП 4 ще бъде още по-хейтърски настроен.
    *ЕМП = ежегодна майска простотия

    1. Не е подминало никого от нас, въпреки че сме от съвсем нормални семейства. Просто общественият натиск винаги е бил адски силен точно за балове и сватби и малко семейства се осмеляват да се сблъскат с гнева на свекървата, тъщата, стринките и прочие.

      1. За моя бал аз изрично казах, че не искам никакви гости, изпращания и прочее, така че нямахме. А до самия бал ме закара баща ми със семейната ни кола. Хех, не смятах, че някой ден това ще е предмет на хвалба от моя страна :D

  5. Феноменът явно има глобални измерения. Живея в Шотландия, където от няколко години е масова практиката да се правят „абитуриентски балове“ за завършващите начално училище (около 12-годишни). Кичът и ексцесиите са същите, липсват само поп-фолк певците, но хей, за какво сме в единен Европейски съюз – не виждам какво пречи Азис да дойде да зарадва и шотландските деца.

  6. Голяма простотия е този БАЛ, наистина. Не остана гимназия, която да не празнува в чалга клуб, ами то сега като кажеш дискотека това се разбира – чалготека. Ако има някъде дискотека, където да не се слуша чалга някой да каже. Май и в елитните училища тези, дето не слушат чалга са аутсайдери :(
    „Чалга“ в смисъл на култура, не само музика – лъскави разголени рокли, прически с бухнали корени и подострени краища, устни, цици, един месец преди бала солариум, да сме черни (не знам защо)…
    Обаче за златната бижутерия мисля, че не си права. Представи си, че отпаднат всички други простотии, само тази остане. Тогава се получава нещо твърде прилично – има и символика – един вид детето порасна. От друга страна бижуто си го избира абитуриентът по свой вкус, а стойността му като сувенир, реликва, остава задълго.

  7. Напълно ми е непонятно, защо абитуриентските балове биват морално унищожавани по блоговете винаги, когато наближи май.
    Какво толкова.
    Аз виждам веселеещи се деца/млади хора с усмивки до ушите, които мислят че светът им принадлежи. Какво му е лошото на това, да се празнува младостта?

      1. Така е, но пък ако се случи да съм в България май месец, с удоволствие следя абитуриентите. Радват ме някак си.
        Тая необремененост в очите им, били и те под прекалено много грим, е разкошна.

        1. на мен ми е разкошна пък кротката увереност, че след днешния ден в гимназията идва утрешния в университета, която може да се наблюдава по лицата на възпитаниците на елитните гимназии

          контрастът с врещящия кич на останалите е нещо, за което си струва да се замислиш

    1. Подкрепям мнението. Върл противник съм на чалгата, да не говорим за културата, която пропагандира, но 1-2-3-4 дни можем да изтърпим дънданията. Пък и всички сте(сме) били млади. И ако кажете, че сте си седяли кротко в ханчето, слушайки народна музика и шепнейки тихичко 1,2,3…12 йееей на собствения си бал…стига :)

  8. Гордея се със сина си, който тази година завършва средното си образование и е абсолютно безразличен към съпътстващите това събитие масови
    мероприятия.

  9. моят бал пък си беше много нормален, като изключим препиването ми:) имаше само баби дядовци, и двама трима приятели. Кич- нямаше, за дрехи много пари не се дадоха, щото нали- на хубав човек…:) Най- якият ми спомен е как заминахме със съученици с влак за морето и тия няколко дни ми дадоха сили за големия зор покрай ученето после:))) С две думи- мил спомен.
    Иначе – колкото повече вряскаш, си мисля, толкова по- малко вярваш, че си усял да избуташ гимназия.Което – откъдето и да го погледнеш – не е особено постижение.

    те така.

  10. Мен пък ме подмина :)))
    Не ходих на бал, въпреки съседи, стринки Минки, обществен натиск и гнева на свекървата, тъщата и прочие.
    Реших, че е много по-смислено да се похарчат пари за 17-дневна обиколка на Европа

  11. И мен ме подмина, при това съвсем съзнателно. Заложих на екскурзия до Виена, където с едни австрийски момчета си изкарахме весело и приятно. Годината беше 1994 и все пак не беше толкова истерично, както е сега. И много се надявам моят син да има по-алтернативно виждане за завършване на средното си образование.

  12. Аз също събрах само тесен семеен кръг вкъщи, после отидохме със съучениците на ресторант, без чалги, след това бири в парка до изгрева. И екскурзия из Централна Европа. Това беше първата половина на миналото десетилетие, обаче.

Вашият коментар

