Ще ми липсват ли софийските маршрутки?

Под на маршрутка, 24.02.2011, София. Очаква се от лятото да бъдат закрити всички маршрутни линии в София.

Отговорът на този въпрос не може да бъде еднозначен и изисква комплексен анализ, нещо като swot, pest, диаманта на Портър и матрицата на BCG в едно.

Маршрутките

Нямам представа на колко години са колите, но преобладаващата част изглеждат, миришат и се движат като щайги на колелца. Няколкото почти нови, с достатъчно места за сядане и ароматизирани буса вероятно се пазят за инспекции и рязане на ленти, тъй като чисто статистически човек попада на една от тях 1 на 40 пъти, и то ако ползва линия 14 например.

Останалите са с продънени подове, потънали в кал и прашоляк (за справка снимката), седалки, които са разкачени, така че возенето е като в гондола на лунапарка, липсващи дръжки, на чието място стърчат болтове, в които е лесно да се одере човек, а окачването е толкова разбито, че при сядане на последните седалки успешно ще се разбият и всички бъбречни камъни, които имате. Ароматът е смес между евтини цигари, изгорели газове, софийска прах и чорапи. Слава Богу, поне букета от ароматизатори, стегнати с ластиче, присъщ за такситата липсва.

За сметка на това обаче в някои коли има допълнителен лукс – до шофьорската седалка с шарени телове е привързана табуретка с изтъркана тапицерия. Ако на нея не седи стринката/ортака/зомби, можете да се притиснете о шофьора, който ще духа в лицето ви дим от цигара – контрабанден внос от Китай.

Шофьорите

Шофьорите най-общо могат да се разделят на три подвида:

1. Камикадзета-фанатици. За тях няма значение кой е насреща – шофьор, пешеходец, пътник или друга маршрутка, машината е програмирана да убива, като почти безпогрешно поразява всяка цел. Използваните техники са различни, но ефективни – газ до дупка, докато пътниците слизат, така че поне един да се изтъркаля на асфалта или вратата да премаже я ръка, я чанта; газ-спирачка, газ-спирачка, за да се намести тълпата вътре (виж Общи положения); изненадващи изпреварвания; рязко спиране без предупреждение на шосето, така че поне една кола да се забие отзад; псувни, семки, бластери  и лъчи.

Спират на поне 50 метра след желаното място или от махащия френетично гражданин, карат се, ако нямаш точно, ако парите са прекалено едри, прекалено дребни, ако седиш прав, ако седнеш, ако попиташ нещо или просто си мълчиш.

Опасен вид, вероятно след спирането на маршрутките ще бъдат пренасочени от кариерните консултанти за наемници в Ангола или към гладиаторски гонки.

2. Зомбита. Трудно е да се прецени дали са живи, тъй като обикновено очите и лицата им са безжизнени, не отговарят на въпроси, не реагират на сигнал или молба за слизане, гледат само напред (нямам представа как виждат страничните огледала), а единственото движение, което правят, е въртене на волана с две ръце. Това може да се дължи на вуду магия или на дълги години в градския транспорт. Способни са на изненадващи и изпреварващи действия като рязък завой или спирачка. Средно опасни, след края на маршрутките следва да бъдат пенсионирани.

3. Любезни и внимателни шофьори, които съвсем очевидно не знаят какво правят в тази кола, но пък са приятна изненада. Рядка ценност, особено ако вървят в комплект с нов бус и непиков час.

Почти всички имат дълъг нокът на кутрето.

Трасето

Трасето е еклектична комбинация от писта, павета и оф-роуд, като в натоварените, а и не толкова натоварените моменти маршрутката преминава първо в насрещното платно, качва се на тротоара, преминава през градинката, която по правило е хълмиста и кална, с буксуване излиза на улица, която не е част от редовния маршрут, но пък така се печели стратегическо предимство от около 43 секунди, цепи по диагонал отново през насрещното движение с псуване и финт, след което се влива в потока от коли, където шофьорът може да покаже и способностите си от Формула 1, 2 и 3.

Гонката

Всеки курс е състезание. С хронометри, радиовръзка, трасе и състезатели. Всеки един е въоръжен с мобилен телефон, по-често с хендсфри, но не винаги, по който говори 24/24. Следи се внимателно местоположението на всеки един от другите участници, като обичайно на шофьора му се налага да се надвиква с радиото, а всяка информация за наваксване от страна на противниковия отбор предизвиква бурно и искренно възмущение и натискане на педала на газта.

Общи положения

Пътниците в масовата си част са жени от всякакви възрасти, добре облечени, с вид на служители в администрацията и частни фирми, от време на време пътуват млади момчета, които отиват на лекции, останалите около 5% са микс от гости в града, мъже, приличащи на служащи в БАН и строителни работници. Полицаи не се забелязват често, нищо че пътуват без пари.

Законите на физиката вътре в маршрутката не важат. Обемът е безкраен, а самата кола е еластична, така че винаги има място за поне още двама с багаж.

Табелите нямат осветление, така че вечер се маха на общо основание, все някоя от спрелите коли ще е маршрутка, а пък някоя от маршрутките ще е тази, която ви трябва.

Ако маршрутката се е движила със 120 километра по Цариградско шосе, след като завие по Левски по правило намалява до 5 км./час. Мистериозна зависимост.

Понякога шофьорът решава, че ще мине по-напряко, и така изпуска поне 2-3 квартала, като на всеки опит за протест невъзмутимо отговаря: „е, кво ся, ше повървиш малко пеша“. Така е, 15-20 минути са си нищо работа, особено ако бързаш и навън е -10 градуса.

Градският транспорт

Градският транспорт последните години като че ли е по-приятен, по-чист, автобусите, тролейбусите и трамваите са не толкова натъпкани. Почти няма и плакати на Лепа Брена. Има и метро, което решава голяма част от проблемите с придвижването из София, но уви – не всички.

Рядко има камикадзета, за последно попаднах на такъв в автобус 76 през есента, потегли рязко с отворени врати, докато пътници все още се качваха и слизаха. Напоследък обаче почти не наблюдавам подобни събития.

Такситата все още са доста евтини и са решение, но не и ежедневно, тъй като средно 20 лева на ден за българския стандарт са прилична сума, с която можеш да стигнеш до Бургас и дори да можеш да си я позволиш, не ти се дава.

Проблеми

Много от колите на градския транспорт са стари, преди месец пътувах в тролейбус 9, който се запали между НАТФИЗ и Френската. Някои от старите Икаруси ги познавам по определени белези, които помня, откак 85та-89та ходех на училище чак до 138мо с 604.

Това обаче не е толкова неприятно, колкото неадекватността на мрежата на софийския транспорт спрямо развитието на града през последните години. До голяма част от новите квартали и оформилите се клъстери от офиси и големи магазини няма линии, транспорът се движи до все по-рано, а 94 от Попа към Студентски град в 1 през нощта е единствено носталгичен спомен.

Метрото е най-прекрасното нещо, което се е случвало на този град от 44та насам, но пък е недовършено, а и не от всяка точка на града, включително центъра има удобен достъп до станциите му. Проблемът отново опира до недалновидните и остарели маршрути на градския транспорт.

Трудно е да се стига и до села и селски квартали около София – ако има рейсове, те пътуват рядко, до рано и се хващат от далечни и екзотични места.

Велосипедите биха били решение, ако имаше безопасни велоалеи из целия град, сегашните подобия са нагъл пример за присвояване на общински пари, а мен лично ме е страх да карам по улиците, защото не знам дали няма да ме отнесе я някоя маршрутка, я някой ученик с голф и без книжка.

Заключение

След претегляне на всички „за“ и „против“ маршрутните таксита в София определено няма да ми липсват нито колите, нито шофьорите, нито гонките, нито следенето по телефона, но пък поне аз ще се придвижвам доста по-трудно, за повече време и на по-висока цена.

Възможните решения са няколко: дебат и актуализиране на транспортната мрежа в София, максимално бързо подобряване на условията за придвижване на велосипедисти и пешеходци в целия град и евентуално няколко адекватни, чисти, нови и регулирани линии маршрутни таксита.

Автор: nervousshark

Блогър-гурман, с интереси в политиката, соцално-икономическите процеси и хубавите храна и напитки

33 thoughts on “Ще ми липсват ли софийските маршрутки?”

  1. ще ти залипсват точно в момента, в който ще искаш някой да те закара някъде за 1 лв. и няма да има кой

    маршрутките предлагат услуга на определена цена и да се забраняват е глупаво, при условие, че клиентите им са съгласни на тая честна размяна.

    1. хм, аз да съм казала някъде, че няма да ми липсва евтин и удобен начин на придвижване?

      1. Разбира се, че е! Предпочитам да търся забавното (в това), отколкото да се нервя, че… Йоско (звучи невинно като мечето Йори) размазал четирима души (примерно).

        :)

  2. И снимката, и описанието в началото спокойно могат да се отнасят за който и да било трамвай, тролей или автобус на СКГТ.

    Който не харесва маршрутки, да предложи алтернатива и да остави пазара, т.е. хората да предпочетат кое да ползват.

    1. Аз не харесвам маршрутките в този им вид, така че ако останат, трябва да се подменят колите, шофьорите да не качват повече от позволеното пътници, да не пребиват хората, защото последните седмици се нагледах на ужаси, включително премазана ръка и кръв, всичко което пиша, е от собствен опит и определено не най-гадното.

      Малко е депресиращо да виждаш как възрастни жени падат по калния под и така нататък, само че ако точно това напиша, никой няма да прочете.

      Честно казано, напоследък се возя на съвсем чисти и спретнати тролейбуси, трамваи и автобуси – трамвай 5, тролеи 1,2,8,9, автобуси 72 и 604. Може би по другите линии има разбити и мръсни коли.

      Все пак, не може да не се оправи градския транспорт и да няма велоалеи.

      Аз лично ще страдам много, когато спрат маршрутките. Но няма да ми липсват те, а бързото и евтино придвижване, не знам как по-ясно да го кажа.

      1. не мога да разбера позицията ти – едно, че ще ти липсва удобния и евтин транспорт, две, че искаш да го забраниш – как стават тия неща едновременнно?

        ясно ми е, че искаш евтин, удобен, чист, топъл и съвсем безопасен транспорт – който може би и да прелита от място на място. но не ми стана ясно как тия ти мечти трябва да водят до забраната на други хора да избират с какво да се возят.

        не си искала да виждаш бабички да се търкалят по пода на маршрутките… А защо не оставиш на бабичките да избират дали да се качват в такива маршрутки, вместо да им забраняваш?

        такъв спор е воден отдавна в САЩ относно мизерните апартаменти, които биват давани под наем в гетата. много хора искат да се забрани да се дават под наем такива апартаменти. на мен пък ми е чудно къде ще живеят хората, които сега живеят в тях, след като не могат да си позволят по-добри?

        1. Явно не си се возил на градски транспорт в САЩ или някоя друга капиталистическа държава.

          Неолиберализмът ти е похвален, но неприложим навсякъде и при всякакви обстоятелства.

          По тази логика, нека оставим авиокомпаниите без регулации и изисквания за сигурност, предполагам че ще си първия, който ще лети за 30 долара до щатите на разбрицан, несигурен, стар и потенциално самовзривяващ се самолет?

          И бтв, градският транспорт не ми е нито евтин, нито безплатен, финансира се от джоба ми и данъците ми, така че е нормално да поставям изисквания, маршрутките са по-скъпи от градския транспорт (1.50), а когато товорим за спазване на правилника за движение по пътищата, не знам какво общо има неолиберализма и свободата на избор тук?

          1. споменаваш „бнеолиберализъм“ два пъти, когато аз говоря единствено за възможност за избор

            интересно…

            1. Отговори си сам защо хората слагат Лонгалон и неолиберализъм в едно изречение по два пъти таман :)))

        2. Нещо и аз не мога да разбера кое от статията не става ясно? Щото за мене е доста ясно-маршрутките са евтини и удобни, но за сметка на това са опасни и мръсни, както колите, така и шофьорите. И никой не твърди, че правилното решение е да се закрият, а просто да се въведат правила и контрол.
          Не мога да разбера логиката, която царува в тази държава, че когато нещо е евтино, то трябва да е гнусно и рисково. За всички е ясно, че собствениците на тези линии правят много сериозни пари от тях и пазарната логика е, че когато печелят, трябва да влагат нещичко и в подобряване на бизнеса си. И единствената причина колите им да са в това състояние, а шофьорите да са полухора полукамикадзета, е, че няма никакъв контрол, няма и адекватна алтернатива за много от линиите и при това положение, кой е луд да си отделя от печалбата, за да купи нови коли и да плаща на нормални шофьори? Това в същината си е същия проблем, който съществува на всяко едно ниво в тази държава. Липса на контрол, и липса на истинска алтернатива. Което пък означава заформяне на всякакви монополо или ологополоподобни структури.

          1. в случая нещото е евтино ЗАЩОТО е гнусно и рисково

            ако достатъчно количество хора предпочитаха да се возят в удобни, топли и сигурни маршрутки и да плащат по 5 лв. за това, щеше да има такива… О, прощавай – то наистина има – викат им „таксита“

            1. ами и ти прощавай, но при минимална заплата от двеста и нещо лева в страната, лев и педесет за едно возене, е много далече от евтино. и ако ти прави впечатление, тези маршрутки не се ползват от най-бедното население на този град. и освен това всеки един човек, който плаща за каквато и да е услуга,заслужава тя да е поне безопасна, ако не комфортна

              1. ами след като такива мизерни са 1.50, представи си колко ще струват ако са хубави и нови

                тия пари за нови бусове от небето ли ще паднат, или трябва да се изплатят от клиенти, ти как мислиш?

                1. Да ти е хрумвало, че тези пари не се реинвестират, а потъват?

                  Явно си доста откъснат от случващото се, включително с разследванията около фирмите, които предоставят тази услуга.

                  1. аха, значи ще борим проблемите, породени от рестриктивни регулации (които пречат на нови, конкурентни играчи да влизат в бранша и да издухат некачествените), с нови рестрикции

                    интересно…

                    1. Голямо удоволствие ли ти доставя да спориш за неща, с които не си се запознал?

                      За каква свобода на избора, конкуренция и рестрикции ми говориш,като става въпрос за взети от управляващи и близки линии, които по тази причина си правят каквото си искат?

                      Интересен човек си, но на моменти много издухваш. Това, което за теб е някаква теория, за съжаление е съвсем реален живот с други измерения.

  3. Нали знаеш колко пари би ти платила за този анализ Столична община, ако се казваше не Нервната Акула, а Mott McDonald? :)))

  4. Ще ми липсват дори и вмирисани, ако по същите линии не пуснат чисти, алтернативни, нови бусчета. :) Дали са големи обещания, чЕкам да се случат, както се казва! :)

  5. :))) Много забавно и доста точно, даже си смекчила някои елементи.
    На мен обаче ще ми липсват тези щайги на колела, защото съм в квартал, в който просто няма добри алтернативи на градския транспорт – от Овча Купел няма шанс да стигнеш директно до НДК, Попа или Света Неделя…

  6. И тук, както и в повечето форуми, които четох, се набляга на ‘премахването’ на маршрутките, горе чета ‘забраняването’… Само аз ли чета, че маршрутките ще бъдат заменени с малки автобуси? И всички изявления на СО по случая го потвърждават.

    Маршрутките са си превозни средства, неинтегрирани в градския транспорт, а движещи се кой както иска. Често незаконно, с променящи се маршрути. В тях не могат да се движат инвалиди и трудноподвижни хора – какъв градски транспорт е това?

    Решението (което предлага общината) да се освободят бус ленти и по тях да карат частни и общински автобуси по интегрирани линии е многократно по-добра, съвременна и евентуално ефективна. Да видим.

    1. Аз доколкото разбрах, не става въпрос за замяна на съществуващите линии или дублирането им.

      Става въпрос за пускане на няколко линии бусчета от крайни квартали до станции на метрото, ето и линк -> http://bit.ly/hAEH0L , от това, което чета, не мисля че тези совалки ще решат проблемите ми.

      Това не отменя проблемите с неадекватния градски транспорт, който си кара по мрежа отпреди 4о-50 години и липсата на всякакви удобства за не-моторизирано придвижване.

  7. Е да, и все пак да не забравяме, че състоянието на тия коли много зависи от хората, които се возят в тях…Както в целия градски транспорт като се возят говеда, има разкачени седалки, стърчащи части и мръсотия.
    На мен няма да ми липсват, защото имам ксъмета да ползвам само метро до работа, но има хора, които пътуват на големи разстояния и без маршрутки ще се наложи да сменят по 3-4-5 транспорта до офиса, примерно. Това е доста кофти. Ако пуснат по-хубави и поддържани коли, които се пазят и не се карат по 10 години, а се заменят по-начесто, то цената едва ли ще е левче на возене.

  8. За търкалящите се бабички – в следствие на рискована и излишна маневра на шофьора майка ми падна много лошо в маршрутка преди четири години и още има проблеми с мястото, което удари. Изказвания като „като им пречи, да не се качват“ не решават проблема; в най-добрия случай звучат като израз на безразличие.
    Ще ми липсва това, че вече разработена система от линии се премахва изцяло, вместо да се направят опити да я интегрират в съществуващата система на градския транспорт. В текста за микробусчетата е доста любопитен терминът „довозващ транспорт“, което показва запълването на някаква дупка на автобусни линии, водещи към метрото, но не замества линия 15 примерно, която е свързвала „Овча купел“ и „Слатина“, и двата квартала без метростанции.

  9. До преди 2 – 3 години пътувах редовно по линиите 1, 6, 23, 24, 27, 29, 47. Не знам от тогава дали са много остарели и разбрицали, но предпочитах този транспорт пред всички алтернативи.
    Вярно е, че малкият нокът е диагноза и сигурно има общо с начина на шофиране, но в много случаи променянето на маршрута (минаване между блоковете в Мусагеница, вместо по блокирания от задръствания Г. М. Димитров) е спасявало пътниците от часове висене и закъснения и за години пътуване не видях изобщо някой да е недоволен от това.
    Това, което много ме дразнеше и с което се съгласявам с теб е непрекъснатото говорене по телефона БЕЗ hands-free (сега може и да са се очовечили, не знам), също и пушенето, въпреки че минавам за толерантен непушач.
    Метрото е една доста добра алтернатива, но за съжаление крайно недостатъчно…

  10. Конкретно маршрутките, колкото на риба велосипед.
    Ако наистина създадат някакви адекватни бусчета, които да се движат адекватно и съответно да намалят хората, които използват коли просто от немай къде и липса на транспорт, ще съм с две ръце.
    Само че това няма да е евтино, в никакъв случай.
    Както в момента билетчетата са безумно скъпи в сравнение с минималната ни заплата, така би трябвало да са поне три пъти по-скъпи, за да има някакъв шанс системата да не е на тежко червено.

    Крайният ефект е… нивото е зле заради липсата на пари, липсата на пари поддържат нивото зле.
    Решението… работеща икономика и гении в управлението на СКГТ.
    Мда… ама другия път.

  11. София без маршрутките си би изглеждала като Калкута без рикши. Убиваме романтиката в името на прозаичния прагматизъм!
    Защо зачерквате с толкова лека ръка красотата на момента, суровия поглед на професионалния шофьор, в който бликва нежност единствено, когато случайно попадне върху залепените около таблото а) герб на софийски футболен отбор б) картинка с незнайно чии женски гърди. Шофьорът изящно се почесва с неизрязания нокът на кутрето в ухото, умело достигайки чак до тъпанчето, вятърът нежно гали веещото се от тила му опашленце. След това ни се скарва – въпреки себе си – защото не съумяваме да затръшнем достатъчно силно или достатъчно слабо вратата на маршрутката, която единствено опитната ръка на шофьора е способна да затвори както подобава. От устата се изтръгва лек стон във вид на псувня, но ние му прощаваме, защото и ние изпускаме стон след стон и тайничко си мечтаем как дядо Боже ще прати архангелите да разбишкат маршрутките барабар с пътищата и заобикалящите ги сгради в един порядъчен апокалипсис… Ех, София, древен град – расте, но не старее, нито грам!

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s