3 песни от 80те, имащи отношение към близкоизточните конфликти

Топ 3 на песните от 80те, които имат някакво отношение към израело-арабските конфликти, тероризма от 70те, Студената война и международното положение, което по онова време се въртеше около 2 оси – НАТО/САЩ/Израел и СССР/СИВ/арабските държави (с всички условности що беше то „арабска държава“).

1. The Cure – Killing an Arab (вдъхновена от „Чужденецът“ на Камю, но пък вплитана в политически контекст по всякакви възможни поводи).

2. Siouxsie and the Banshees – Arabian Knights

3. The Clash – Rock the Casbah

Класацията е вдъхновена не толкова от вълната, която преминава през редица държави в Близкия Изток и северна Африка последния месец, а от откритието ми колко слабо популярни са у нас Siouxsie and the Banshees, които са фундамент за голяма част от съвременната музика през последните три десетилетия.

Същото важи и за Bauhaus и доста други. Нищо чудно, че съвременната поп музика у нас е на ниво „залиняла естрада от средата на 80те с елементи на съжаление“, а критиците, които през последните 30 години не са чули песен, правена извън границите на Балканския полуостров и близките съветски републики, награждават Графа всяка година за „най-добър певец“.

А 80те години бяха много силно време за политическата песен – 2 непълни списъка тук и тук.

Advertisements

About nervousshark

Блогър-гурман, с интереси в политиката, соцално-икономическите процеси и хубавите храна и напитки
Публикувано на коментар, музика и тагнато, . Запазване в отметки на връзката.

12 Responses to 3 песни от 80те, имащи отношение към близкоизточните конфликти

  1. Комитата каза:

    Наистина, много непълни списъци!

  2. Todor каза:

    Съвсем естествено е да са непопулярни – сама можеш да си спомниш как апокрифно се разменяха записи на Кравай, Аптека, Попа и други подобни места в други градове. Cure и Siouxsie дори бяха/са доста по-популярни от например Wolfgang Press, the Fall или ClockDVA. Bauhaus не си спомням изобщо да са били популярни в БГ извън затворени групи почитатели. Както и не само в България – това не са точно масово познати банди. по-скоро езотерични групи формирали някакви музикални субкултури от които излизат други такива и тук-таме някой страничен ефект популярен на по-широко световно ниво.

    Ако случайно не си попадала досега на , мисля че ще ти харесат.

    • nervousshark каза:

      The Cure са масово популярни, но за Siouxie много се изненадах, че има доста млади хора, които изобщо не са ги чували. Едно време разменяхме апокрифни касетки, а сега има интернет, в който се намира всичко.

      За Bauhaus – винаги ми се е струвало напълно нормално някой да ги слуша заедно с Cure и подобни, но може да е от кръга, в който съм движила толкова години.

  3. Belomore каза:

    Две дружески забележки:

    1. Като ще е Cure, не мож’ пропусна „Fire In Cairo“ – ачик географска привръзка ;)

    2. Съгласен със заключенията ти като цяло, но споменаването на границите на Балканския п-ов е крайно неверно и подвеждащо. Точно за стила, който имаш предвид, 80-те години бяха особено плодотворни в бивша Югославия – всякакви сръбски, хърватски, босненски, словенски, македонски и „мешани“ групи творяха „в реално време“ със западните си връстници. Югославският ъндърграунд от 80-те въобще е крайно интересно явление, малко познато у нас, където всички си мислят, че югославската музика се изчерпва с палитрата Фахрета Яхич – Сребърни криле.
    Всеки път когато се замисля какво е било там в края на 70-те и ранните 80-те (NB: в музикално-културно отношение само, за друго не иде реч) и какво беше у нас, ме кара да любя другарите още по-жарко и по-жарко.

    Т.е. – дори и от това, което си маркирала териториално, бяхме по-зле, за съжаление.

    • Belomore каза:

      P.S.
      С оглед коментара на Тодор:
      Нувел Ваг – освен че са супер пичове – идат на 02.04. (ако не се лъжа) на концерт, само дето май билетите са на привършване.
      Мястото е страннейшо – зала 3 на НДК???
      Тъкмо миналата година завиждах на едни приятел от Загреб, че имаха концерт там, после на друг, че беше на концерта им в Скопие, еве ги и овде най-сетне, оле! :)))

      • nervousshark каза:

        Взех билети още първия час, добре поне че изместиха от България в Зала 3, не че не е от трън та глог….

        Нувел Ваг е група, за която непременно ще напиша нещо, защото няма май друг музикант, който да предизвиква такива шизофренни усещания в мен….

    • nervousshark каза:

      „Дружески забележки“ нали се сещаш как ми звучи :))))

      Класацията е лична, така че сложих личния ми фаворит на Cure… Въпреки че не е писана конкретно за близкоизточните конфликти.

      Използвах лека хиперболизация с териториалното сравнение, както и темпоралното. Много от днешните композитори слушат и отвъдокеанска музика, но не стигат по-далече от Шакира, Марая Кери и Риана, което освен че е жалко, води до плачевни резултати в опита да се възпроизведе точно този тип поп.

      Колкото до югославския ъндърграунд, струва ми се че и той потъна последните 10 години…

      А нашият проблем мисля, че даже не териториален, а ментален…..

      • Belomore каза:

        Комай е ясно как звучи, то май така и трябваше, само дето съм пропуснал кавичките – факт!

        Потъването на югославския ъндърграунд вероятно е съвсем логично след събитията от 90-те, но последните две-три години виждам (през нета) сериозно завръщане на интереса именно към тази музика от 80-те – немалко „герои“ от онова време се завърнаха с голям успех на сцената, като изтляването на натрупалата се междувременно омраза позволи това завръщане да бъде в екс-юго формат. В Хърватия например вече приемат съвсем нормално и без обяснимите предразсъдъци старите югославски групи, вкл. предимно сръбски такива и подобни, което беше по-скоро малко вероятно в края на 90-те и началото на новия век.
        Това, разбира се, има и друга страна – очевидно има някакъв музикално-културен вакуум, след като нишата се оказа незапълнена от равностойни по-млади поколения, но тук вече нещата са генерални.

        Като си хортуваме за югославския ъндърграунд, много често се замислям как така стана, че именно пост-пънк и свързаните групи (най-общо и неточно казано) бяха и са много по-популярни там – като под популярни имам предвид наистина популярни, като част от масовата градска култура от белградски / загребски тип, а не на определена категория маргинални прослойки. В същия период тук от западната музика се котираше особено добре предимно метълът, който пък на свой ред никога не беше чак толкова популярен в Ю.
        Сигурно си има обяснението, но още не съм стигнал деня, в който да имам време да се отдам пълноценно на точно този никак неспешен анализ :)

        • Комитата каза:

          Беломоре, абсолютно си прав. Музиката, която слушахте със Ст. Ц. в средата на 90-те ми беше като от друга планета. Друго си е жицата…

  4. Да позная – нито една дясна политическа песен? Само социално-либерални?

  5. Pingback: 3 песни от 80те, имащи отношение към близкоизточните конфликти | Bulgarian Blog

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s