Нещоучение

Снощи участвах в дебат за и против законодателството, касаещо престъпленията от омраза (крайно грешна постановка на проблема според мен) и в главата ми се дооформиха разни мисли, породени от дискусията около вероучението в средните училища, „разтърсващите“ реформи в образованието и сблъсъкът ми с различни мнения в интернет, в медиите и на хора, които като цяло смятам за интелигентни и доста образовани.

Вече съм един милион % убедена че България има нужда от предмет, който да започва от предучилищната и да продължава до завършване на магистратура, предмет, предхождащ дори математиката, историята и географията, защото съм ужасена от неграмотността на гражданите (като носители на права и задължения, не живущите в градско населено място) и изкривените им поради различни причини разбирания за това що е държава, що е църква, що е човек, що е закон и що е разделение на властите, да не продължавам…

Преди на децата да се преподават изконни християнски или ислямски ценности и песните на Добри Чинтулов, е добре да бъдат научени на общочовешки ценности, какво е частна собственост, какво е гражданин, какво е престъпление, какво е закон, какво е национален интерес, какво са фундаметални права, защо плащаме данъци и осигуровки, защо трябва да уважаваме различията и защо сме щастливи, че живеем в един шарен и мултикултурен свят. И защо не е стигма да си с увреждане. Заедно с това ще дойде уважението, морала или най-малкото усещането че да биеш, убиваш и да мяташ камъни по детето със забавено развитие е лошо, грозно и НАКАЗУЕМО.

След това е добре да се набие в главата на всички (начело със столичната кметица* и вътрешния министър**) що е то правова държава, защо има закони и защо трябва да се спазват. И защо много често закона трябва да дойде преди обществото да е дозряло за него, и защо това, че едни закони не се спазват не е предпоставка да не се усъвършенстват или да се създават нови.

Защо трябва да се спазва Правилника за движение, защо трябва да си плащаме данъците, защо да счупиш главата на някого е зло, какви са ролите на парламента, премиера и президента, къде седи в това БПЦ, какво е конституцията и защо тя е най-важното нещо за един гражданин.

Елементарни познания, които липсват у мнозина. И повод за царящата диващина в общественото пространство, дебилни изказвания на политици, журналисти, прокурори и всякакви други компетентни експерти, които явно не са си правили труда да прочетат Конституцията или законите, върху които си правят волни интерпретации и използват за обосновка на действията и решенията си Корана, Библията, Паулу Коелю и Дан Браун.

Защото в момента държавата е само една правова рамка, населявана от самосиндикални единици, които имат за основна цел да укриват доходи, да лъжат Правилника за движение и да живеят под девиза „Моето е мое, чуждото е общо, а най-хубавото е държавното“. И на тази сбирщина разни клоуни като Борисов и Борисова продават бурета с развалена боза.

* Г-жа Фандъкова явно не е чувала, че  у нас има обудсман и че в НК има членове 108 и 162, също така не е чувала, че тя има правомощия да забранява престъпни шествия, и че ролята на един кмет не е само да открива градинки.

** Г-н Цветанов също не е чувал за член 162, както и явно му липсва елементарно възпитание, та се наложи Европейската комисия да му издърпа ушите.

Бел.  Това мнение не е част от дискусията за вероучението, а опит погледите да се насочат към по-належащия проблем с неадекватността на образованието и горчивата истина, че гражданите в момента не могат нито в семейството, нито в училище да получат базови знания за действителността, в която живеем. Иначе три хубави мнения относно вероучението, подбрани по партиен принцип – Радан,  Димитър и Никола.

Бел. 2 Моля, всички поддръжници на вероучението да не забравят, че в момента в теологическите специалности у нас се изучава само и единствено православното християнство и едва ли някой от завършилите има знанията да ги запознае с каквото и да е било друго, камо ли с принципите на съвременната, секуларна българска държава.

Advertisements

About nervousshark

Блогър-гурман, с интереси в политиката, соцално-икономическите процеси и хубавите храна и напитки
Публикувано на коментар, политика. Запазване в отметки на връзката.

18 Responses to Нещоучение

  1. Bia каза:

    Абсолютно точно! Ако повече хора мислеха така…каква хубава държава щяхме да имаме.

  2. rraycheva каза:

    100 пъти си прав!

  3. Светла каза:

    На дискусията, на която снощи разказах, че стана дума за „разтърсващата реформа в образованието“, този, който го каза – социолог, проф. Георги Димитров, рече, че след въвеждането на гражданско образование в България страната ни се оказва на последно място в Европа по гражданска образованост на учениците. Преди въвеждането му не сме били чак толкова зле в тази област. Представи си, значи, що за „гражданско образование“ се изучава у нас! Предполагам, че е нещо в стил „играе, пее, учи се, чете… родината обича“.

  4. nervousshark каза:

    Просто образованието ни е разтърсващо зле…

  5. Светла каза:

    П.п. За вероучението. Аз, примерно, съм кръстена в баптистка църква. Живо ме интересува, ако в дадено училище има един ученик баптист, кой ще му преподава баптизъм.

    Отделен въпрос е – на какво, джанъм, учи Българската православна църква изобщо, та да и даваме да учи българските деца. На това как се правят сватби на телевизионни водещи-чалгаджии, на които камбаните бият като за кралски особи, как се освещават офиси на мутри…

    Още по-отделен въпрос е, че тази църква не прави нищо по отношение на броженията да не се пускат в училище ученички и учителки със забрадки, защото образованието било светско. Докато във Франция, например, католическата църква защитава правото на религиозно самоопределение, вкл. и забрадките. И момичетата, които заради забрадките не могат да посещават светските училища, са добре приети в католическите.

  6. Pingback: Чуждото мнение е грешно мнение – това е максимата в БГ « NAMELESS

  7. nervousshark каза:

    Падението на БПЦ пък е един съвсем отделен въпрос…

    Надявам се изобщо да не се стигне до конфесионално вероучение в училищата, защото тогава ще стане много сложно – и с батисти, и с другите рядко срещани религии.

  8. mi3 каза:

    Лафа, че „законът е врата у поле“ е роден точно от това, че законите у нас рядко са имали легитимност сред населението. Винаги собразени с нешо външно (Османска империя, Просвешение, социализъм, ЕС) и винаги ситуацията се променя преди обществото да може да навакса , което допълнително подхранва въпросния начин на мислене. Друг начин обаче май няма, поне не приемлив. Неприятното е че много хора виждат в подбни закони, дори и да са добри, нещо външно и чуждо, и така не само се затруднява приемането им, но дори се засилва съпротивата . А когато нещо страда от хронична недостатъчност на легитмност, прогназата не е оптимистична …
    @Светла: Предполгам, че го е казал кото шега, едва ли има връзка.

  9. Сандо каза:

    Откакто съм емигрант, все се опитвам да разбера какво точно е сбъркано в българското образование и защо я докарахме дотам хората да разбират всичко наопаки. Дали по ирония на съдбата или съвсем целенасочено и в чужбина попаднах в образователната система, като дълго време дори работих в частно училище към ордена на йезуитите, а понастоящем съм чиновник в държавно училище. Така се сдобих с много опит и със солидна база за сравнение, което ми позволява сега да заявя, че сбърканото в България се заключава в неадекватния образователен проект… Или по-точно казано, образователен проект липсва, както впрочем липсва и граждански проект, защото двете неща са напълно зависими едно от друго. Oттам нататъка всичко е сбъркано, а и всичко ще е надолу с главата в бедната ни родина, докато не вдъхнем граждански смисъл на образованието си. Забравете знанието – то може да се намери навсякъде! Основното призвание на школото е да направи от децата ни граждани. Иначе алтернативата е те да станат Гоцевци в страната Булгаристан, което е нежелателно макар и неизбежно :-)

  10. Belomore каза:

    Макар и официално това да не е мнение по дискусията относно вероучението (или каквото-там-учение се обсъжда, щото май малцина знаят), без съмнение е най-смисленото и аргументирано мнение, което съм чел по темата, по която не е!

    Няма по-страшно нещо от еднокнижниците, независимо коя е едната книга.
    А хора с морал, етика и гражданско съзнание се създават най-вече в семейството и непосредствената среда. Няма църква, училище или (учебна) дисциплина, които да заместят възпитанието и примерите, дадени в семейството и въпросната среда около детето (вкл. книги, традиции, навици).

  11. Tatiana Pencheva каза:

    Перфектно казано !!!Каквато е държавата такова е образованието, здравеопазването, църквата и всички държавни институции. Мизерия, пълна духовна празнота. „Там където Господ не помага, напразно се трудят зидарите“ и “ Който живее под покрива на всевишния пребивава под сянката на всемогъщия“ – е написано в Библията. Вярващия човек не прекрачва законите, не обижда, толерантен е, уважава различията и т.н. Тези хора не са преобладаващо болшинство в България… за съжаление…

  12. Всичко, което казвате (пишете) е прекрасно, но само да я нямаше една подробност: нещата, които предлагате да започнат да се преподават в училище, вече отдавна се преподават :-) Как се преподават е друг въпрос, но от 18 години тия предмети се преподават във всяко българско школо. Когато човек се изказвао даден проблем не е лошо да се информира каква е ситуацията в тази област…

  13. nervousshark каза:

    Явно се преподават, напълно ви вярвам, но няма резултат. И добавянето на още един предмет няма да оправи нещата, напротив.

    А какво се преподава вече отделен въпрос, защото досега съм се наслушала на такива идиотщини относно устройството на държавата ни, смисъла от здравното осигуряване и човешките права, че може би е по-добре да се закрие изобщо цялата училищна система и да се съгради наново.

  14. khagan каза:

    В нашето образование грешката е в това, че се опитваме да направим децата ни умни, а не мъдри. А в държавата грешката е, че законите ни са закони за бедните. Богатия закон не го лови. Относно религиозното образование смятам, че трябва да изучава всички религии и когато човек открие коя от тях му е присърце, да я приема като своя. Не мисля обаче, че образованието ни ще се промени близките 50 години, защото никой в тази корумпирана държава има нужда от интелигентни хора. Простия се командва по-лесно.

  15. Трябва да се преподава Християнска етика, според мен, вижте какво е казал Айнщайн по въпроса:

    * All religions, arts and sciences are branches of the same tree. All these aspirations are directed toward ennobling man’s life, lifting it from the sphere of mere physical existence and leading the individual towards freedom. It is no mere chance that our older universities developed from clerical schools. Both churches and universities — insofar as they live up to their true function — serve the ennoblement of the individual. They seek to fulfill this great task by spreading moral and cultural understanding, renouncing the use of brute force.
    The essential unity of ecclesiastical and secular institutions was lost during the 19th century, to the point of senseless hostility. Yet there was never any doubt as to the striving for culture. No one doubted the sacredness of the goal. It was the approach that was disputed.
    o „Moral Decay“ (1937); Later published in Out of My Later Years (1950)

    * Our time is distinguished by wonderful achievements in the fields of scientific understanding and the technical application of those insights. Who would not be cheered by this? But let us not forget that human knowledge and skills alone cannot lead humanity to a happy and dignified life. Humanity has every reason to place the proclaimers of high moral standards and values above the discoverers of objective truth. What humanity owes to personalities like Buddha, Moses, and Jesus ranks for me higher than all the achievements of the enquiring and constructive mind.
    What these blessed men have given us we must guard and try to keep alive with all our strength if humanity is not to lose its dignity, the security of its existence, and its joy in living.
    o Written statement (September 1937) as quoted in Albert Einstein, The Human Side: New Glimpses From His Archives (1981) edited by Helen Dukas and Banesh Hoffman ISBN 0691023689

  16. Pingback: Нещоучение

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s