Обезпокоителни „подобрения“ в Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите

След като бяха приети промени в ЗСММ, които ограничават възможностите за граждански протести, след втория опит да мине ЗЕС и след законопроекта, с който се регистрират всички взривни материали без кибрита и свещите за торта (това обаче го разбирам, тази държава е пълна с кретени, които взривяват водоеми, къщите си, децата си и себе си),

на път е да мине и Закон за изменение и допълнение на Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите.

Няма да се спирам подробно върху всички промени, а само върху добавената точка В към чл. 87, която гласи:

„Чл. 87в. (1) Националният център по наркомании създава и поддържа служебна база данни на лицата, включени в програми за лечение с агонисти и агонист-антагонисти (Субститол, Метадон, Субоксон, Налоксон и Налтрексон, бел. моя).
(2) Базата данни по ал. 1 съдържа:
1. уникален идентификационен код на лицето;
2. лекарствен продукт, използван при лечението на лицето;
3. дата на постъпване и наименование на лечебното заведение, осъществяващо програма за лечение с агонисти и агонист-антагонисти;
4. дата на изписване от програма за лечение с агонисти и агонист-антагонисти.”
(3) Условията и редът за създаване и използване на служебната база данни по ал. 1 се регламентират с наредбата по чл. 84б.”

Първата въпросителна идва от съдържанието на тази база данни – ако в нея има уникален идентификационен номер на лицата, то някъде другаде трябва да има регистрирана информация този номер на какво име и ЕГН съответства. В законопроекта не е упоменато никъде кой отговаря за този втори списък и какви лица ще имат достъп до него.

Колкото изобщо до създаването на подобен национален регистър, аз, пък и хората около мен сме обзети от съмнения доколко първо, има нужда от него, и второ – дали той всъщност не е сам по себе си вреден и нарушаващ основни човешки права. Някои от основните съображения:

1. Насилственото регистриране на лица, които се лекуват или са се лекували от някакво заболяване, включително зависимост е нарушаване на основно право, регламентирано в Конституцията на РБ (Чл. 32. (1) Личният живот на гражданите е неприкосновен. Всеки има право на защита срещу незаконна намеса в личния и семейния му живот и срещу посегателство върху неговата чест, достойнство и добро име). По мои спомени у нас употребата на наркотични вещества не е криминално деяние. По същата логика може да се направи регистър на хората, които ходят на психотерапия, имат папилома или гъбички между пръстите на краката.

2. В настоящия момент държавата, и никой в държавата не може да даде никакви гаранции, че с тази информация няма да се злоупотреби, особено в ситуация, в която дори министър-преседателят прави щаб-квартира за полицейски акции у дома си в Банкя от страх от изтичане на информация.

3. Тъй като никой гражданин не може да бъде сигурен, че информация за лечението му няма да достигне до негови бъдещи работодатели, близки или до всякакви други лица, които биха се възползвали по недобросъвестен начин от нея, много хора, които и без това изпитват трудност да потърсят лечение и помощ ще се откажат да го правят. Това ще доведе до повече проблеми не само за тях, но и за обществото като цяло, да не говорим че ще има процъфтяване на незаконните кабинети, клиники и всякакви шарлатани и екстрасенси, не че вече няма достатъчно такива.

Освен това са възможни всякакви злоупотреби от страна на МВР, изнудване и дори продажбата на базата данни на особи, дето ние ги хващаме, а те ги пускат и така през седмица. След като Маргина може да си купи свобода, нищо не му пречи да си купи и една база данни.

4. С въвеждането на национални регистри, в които информацията няма давност и не се изтрива след определено време на хората се казва, че след като веднъж си имал проблем, той остава завинаги, което изобщо не е от помощ при лечение, да не говорим че ще ги маргинализира и стигматизира още повече.

5. Няма никаква гаранция от страна на управляващите, че в бъдеще този списък няма да се разшири в различни посоки, включително за лица, които са отглеждали конопени растения с концентрация на тетрахидроканабинол под 0.2 тегловни %, такива, които са минали през терапия с бензодиазепини, пробващи ученици и изобщо всеки, който е имал някакъв некриминален досег с наркотичните вещества по смисъла на този закон.

6. С какво изобщо ще допринесе създаването на подобна база данни за неразпространението на наркотични вещества и прекурсори? Каква е ползата от нея?

7. Какво всъщност правят хора с по 12 влезли в сила присъди по улиците?

8. Защо усещането, че сме попаднали в оруелова антиутопия продължава да се засилва с всеки изминал ден?

Този законопроект е предложен от МЗ и министър Божидар Нанев и е одобрен от премиера Бойко Борисов, като с всички документи можете да се запознаете в сайта на министерството. Информация към момента се е появила единствено в „Дневник„.

Автор: nervousshark

Блогър-гурман, с интереси в политиката, соцално-икономическите процеси и хубавите храна и напитки

4 thoughts on “Обезпокоителни „подобрения“ в Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите”

  1. нечовешки глупаво „подобрение“ на закона. наистина недоумявам за какво ще свърши работа подобно прошнуроване на тези лица, освен да си има МВР мрежа за пласиране на наркотици. ф*$к просто…

  2. Вече си имаме Едгар Хуувър и в България, нищо, че е 40г. по-късно. Всички във фермата!

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s