Reluctantly толерантни

Преди около месец прочетох следните книги в посочения ред:

1. The Kite Runner (Ловецът на хвърчила), Халед Хосейни

2. Силата на разума, Ориана Фалачи

3. The Reluctant Fundamentalist, Mohsin Hamid

Радвам се, че бяха точно в тази последователност, за да има някакъв баланс в това, което остава като усещане, особено след ядосаната Фалачи. Светът трябва да се вижда от различни гледни точки, иначе си оставаме коне с капаци, уплашени от сянката на сянката на това, което не познаваме.

Никой от нас не е наистина толерантен, колкото и да ни се иска да сме. Но е добре преди да стреляш, да се замислиш кой стои срещу теб.

Днес в Дневник излезе по-различна статия за Рибново и Гърмен, на Евегения Иванова. Радвам се, че понякога чувам не само гласа на Яне Янев и другите ченгета, а историята може да се разглежда и безкритично, ненатоварена от идеология и актуална поличитическа директива.

Когато порастна, няма да ме е страх от различните.

About nervousshark

Блогър-гурман, с интереси в политиката, соцално-икономическите процеси и хубавите храна и напитки
Публикувано на литература. Запазване в отметки на връзката.

11 Responses to Reluctantly толерантни

  1. Joro Pentagram каза:

    Този смешен вестник не е ли един от групата изкупени от ДПС? Статията на въпросната Евгения е пълна с толкова грешки и замазани истини, че не ми се коментира изобщо..

  2. nervousshark каза:

    Ами не е от изкупените.

  3. Божо каза:

    „Светът трябва да се вижда от различни гледни точки, иначе си оставаме коне с капаци“ – Въпроса е как да стане? Пример, който е актуален напоследък – религията. Там е просто – или си вярващ или си атеист. Средно положение няма и поради тази причина не може да погледнеш и от двете страни и си оставаш кон с капаци. Който твърди,че може да го направи – просто се заблуждава.Това,че се е наложила някаква ефективна форма на съжителство и разбирателство е плод на години опознаване,толерантност и уважение.
    Нещо много важно, което бъркаш – толерантността.Може да си толерантен но без да уважаваш този срещу теб,защото уважението трябва да се спечели.
    И още нещо: „Но е добре преди да стреляш, да се замислиш кой стои срещу теб.“ – когато стреляш – не мислиш,защото в момента в който се двоумиш могат да те застрелят.Това – образно казано.В действителност всеки трябва да си защитава своите убеждения,да е наясно със себе си, желанията и това какво иска.Тогава като стреляш – не мислиш,защото си убеден в правотата си.

  4. Lynn каза:

    @Joro Pentagram: и кои са тези грешки и замазани истини? И всички които не развяват байрака на една криворазбрана „българщина“ са купени от ДПС ли?
    @ Божо: ти май бъркаш нещо с толерантността и уважението. Да си толерантен, означава да уважаваш правото на другия, не него самия, т.е. правото му на различно мнение, религия, начин на живот, а не конкретното мнение, религия и т.н. В този смисъл той нищо не трябва „да си заслужи“ и въобще тази позиция на превъзходство издава именно невъзможност да погледнеш и от друг ъгъл – защо все някой трябва нещо да заслужи пред нас, ние сме върховния съдник ли, какво?!
    „Тогава като стреляш – не мислиш,защото си убеден в правотата си.“ – подобна убеденост е доста опасна, когато стане въпрос за стрелба.
    Аз лично харесвам статията, най-малкото за това, че се различава от всеобщата истерия и плашеща нетолерантност.

  5. Lynn каза:

    Между другото, един от знаците за тази нетолерантност, на чисто езиково ниво, е названието „помаци“, което най-често се произнася с презрение и почти на никого не се струва нередно.

  6. Божо каза:

    @Lynn – бъркаш понятията за толерантност и уважение.Аз може да съм толерантен към един човек но да не го уважавам.Т.е аз може да съм толерантен към даден човек,да разбирам мнението му,религията му,… но това изобщо не означава,че трябва да го уважавам.Аз не съда никого,но съм си съдия на себе си и си нося отговорността и последствията от постъпките ми, т.е прав съм за себе си и ако сгреша с нещо ще си понеса аз отговорността.
    Колкото за нетолерантността на езиково ниво – как тогава се вписват в представите ти „Каракачаните“? Тези хора са горди с това наименование и казват „Ние сме каракачани“ .

  7. Димитър каза:

    Как може да не си прочела скоростно „Под игото“ и особено „Време разделно“ след съботния триумф над космополитизма? Ти българка-юнак ли си или что?

  8. nervousshark каза:

    Mea culpa, Димитър.
    Между другото, сигурно съм един от малкото хора, които са прочели пълните събрани съчинения на Вазов, включително любовните му романи. Това разбира се, е плод на моя патриотизъм и на проклетията на ловешката ми баба.
    И един от малкото, които не са чели „Време разделно“.
    Сега ще си посипя главата с пепел и ще си допия кафето :)

    Божо, аз не съм съгласна с твоите разсъждения, но не те соча с пръст и не те заклеймявам, защото смятам, че имаш право на тях доколкото не нарушаваш нечии права.

    Толерантна ли съм или те уважавам? Ако не съм съгласна с теб, мога ли все пак да те уважавам?

  9. Божо каза:

    Толерантна си,но тва не пречи да не ме уважаваш.А колкото до това дали може да уважаваш някого с когото се сте се скарали или не сте на едно мнение по даден въпрос – да може да го уважаваш,но трябва да го познаваш.Уважението е персонално, т.е изисква се да познаваш индивида насреща ти.

  10. Nikola каза:

    Много се изкушавам да питам: „Ти ме’е уважа’аш ли ме?“…

  11. Различието никога не е било нещо лошо, то обогатява хората (за какво иначе е Еразъм като програма?), проблемът е, че ВСИЧКИ ЕДНОВРЕМЕННО трябва да са наясно с това, защото често има нетолерантност от страна на малцинствата, т.е. вижда се ефектът на махалото. Има и още един аспект – различията си имат граници, защото моралът не е относителен и законите не са културно контекстно зависими, поне аз вярвам в това и никога не бих позволил въвеждане на паралелни закони за различните хора (както се прави във Великобритания с позовляването на шериата). Законите трябва да са унифицирани и НЕобичайни

Вашият коментар

