Луна и грош | Съмърсет Моъм

Дълги години се опитвах да намеря „Луна и грош“ на У. Съмърсет Моъм в библиотеката в къщи, защото бях сигурна, че е наша и съм я виждала на точно определено място. Така и не успях, даже при първото пълно преподреждане при един ремонт, някъде 93та може би. Какво стана с нея – дали я върнахме на някого, дали баща ми я взе заедно с куп особено ценни за мен книги (сред които няколко на О’Хенри и Вонегът, целия Иржи Марек и първото издание на „Билбо Бегинс“ от 70те), когато се изнасяше, не знам.

Така и не се разбра, но пък вчера си припомних защо беше цялата френетичност на търсенето ми – в 4-5ти клас рисунката на корицата с идиотските си цветове и стилизирана палма ми изглеждаше като нещо, което обещава далечни истории, а желанието да я намеря беше подклаждано после дълги години от учебниците за английската гимназия, по които се готвех като частна ученичка и които бяха пълни с текстове на Моъм.

Така или иначе, онзи ден най-сетне попаднах на нея, в един кашон на Солунска и си я закупих срещу 2 лева и мърморенето на бабата-букинистка, че трябва да вдига сергията, защото започва да вали. Снощи я изгълтах за 3 часа, въпреки че започна доста мудно и почти бях готова да я оставя. Но ме грабна с цялата носталгия по това, което се превеждаше и ни позволяваха да четем през 80те, а аз попивах покрай родителите ми, потънах и в постепенно развиващия се образ на Стрикланд/Гоген и въпреки цялата си наивност, „Луна и грош“ ми хареса.

Автор: nervousshark

Блогър-гурман, с интереси в политиката, соцално-икономическите процеси и хубавите храна и напитки

2 thoughts on “Луна и грош | Съмърсет Моъм”

  1. Помниш ли и „Революция на пеперудите“, „Титан“, „Финансист“, „Цветният воал“? Все откраднати от нашите книжки.:)
    Била си различно дете. Като мен.

  2. Спомням си много ясно един разказ на Моъм, за някакъв клисар, който беше уволнен заради неграмотност и направи пари от магазини за цигари.
    Разбира се, ще е голям фал, ако се окаже, е тоя разказ е нечий друг.

    Както и да е, поздрави от пингвините за акулата :)

Вашият коментар

