Проблеми във Френската гимназия в София

Боже, искам един ден, в който да не пиша за простотии, които се случват у нас.

Ще пусна непроменено писмо-декларация от педагогическият колегиум на 9 ФЕГ „Алфонс дьо Ламартин“ – София, публикувано и от в-к Дневник.  Информация има и тук, в сайта на училището.

С настоящия пост искам да изразя своето недоумение и възмущение от това, което се случва с гимназията. За пореден път усилията за промяна, по-добрите постижения и паисиевското усърдие на цял един педагогически колектив не са поощрявани, а напротив – мачкани и спирани от чиновници, които реално не се интересуват от образованието на българските деца (Лисабонска стратегия, конкурентоспособност – колко хубаво звучат тези фрази по семинари и конференции, нали). Петър Мутафчиев беше написал нещо по повод прабългарите, които имали традицията да бесят тези, които проявявали способности над посредствените. За да отидат да служат на Тангра.

А аз лично не съм хванала г-жа Малинска като управленец, но е единствения учител по математика, който успя да ме накара да решавам задачи, а не само да отбивам номера с „не ме интересува че ти стига четворка, ти можеш повече“. А и явно е одобрявана и от учители, и от ученици. Ако пък наистина става и въпрос за имотни интереси към мястото в двора на сградата, предназначено в момента за салон и библиотека, това е най-тежко посегателство над изконна българска ценност като желанието децата да се изучат по-добре и в по-добри условия.

И каквото и да става, това пък съвсем не бива да рефлектира върху учебния процес и учениците, на които предстоят важни изпити точно в момента.

Писмото:

Девета френска езикова гимназия „Алфонс дьо Ламартин“ в София устоява на институционалния натиск на Министерството на образованието и науката (МОН), който е повод за недоволството на педагогическия колегиум. В последните седем години благодарение на доброто управление на директора гимназията стана привлекателно място въпреки задълбочаващите се проблеми в образователната система. И тук се получава парадокс: колкото по-добре управлява един директор, толкова по-недоволни са „върховете“ от него обратно на всяка разумност и логичност.

За последните седем години в гимназията са направени над 50 проверки от различно естество от МОН! Този факт буди недоумение, защото същностната реформа в образованието все се отлага, но чиновническата бдителност по формални, буквоедни параметри се увеличава, и то само към определени училища. Ако с тази усърдност се проверява всяко училище, вероятно нещата щяха да бъдат перфектни като документация и фактология (и какво от това?!), но щатът на министерските служители щеше да бъде многократно раздут, за да смогнат въпросните с непосилната работа.

Директорът на гимназията е дългогодишен учител, който е назначен след драматични властови колизии при предходното ръководство. Той се ползва с подкрепата на педагогическия колегиум, умее да управлява добре, не толерира корупционни практики, вслушва се в мнението на учителите, когато то откроява компетентност в съответната област, съумява не само да подобрява материално-техническата база, но насърчава новите образователни европейски практики – работа по проекти, езикови обмени и пр. И колкото по-добре се справят ученици и учители, толкова по-чести са проверките в гимназията и наказанията на директора… За да се стигне до скандалната за нас ситуация, че след поредната буквоедна проверка директорът е уволнен, и то точно в навечерието на 24 май!

Този абсурд навежда на мисълта, че някой има амбицията да подмени това ръководство с цел манипулация и контрол в зоната на послушността. Ще припомним, че инициативата на учителите от Френската да напишат шестици за края на учебната 2006-2007 г. се превърна в „новина“, като по този начин преподавателите артикулираха драматичните проблеми в образователната система и алармираха обществото за това, че няма свежи сили в системата, че талантливите учители напускат, нови млади не постъпват, а качеството пада.

Ефектът се сведе до „Всяко чудо за три дни“, а МОН хвърли око на Френската и веднага предизвика проверка, констатираща, че директорът не може да се справи с учителите, разбирай властово да им размаха пръст да си траят! Нещо повече, в публичното пространство директорът изрази подкрепа, без да се страхува за мястото си. След злополучната учителска стачка и от Френската си отидоха шестима от най-добрите преподаватели, за което вината е не на системата, разбира се, а на директора, който не е съумял да ги задържи, както би си измила ръцете не консервативната, а консервираната институция МОН с министър Даниел Вълчев, имащ пряко отношение към случващото се, и нейният подгласник и послушник РИО в лицето на Ваня Кастрева. Странно защо техните „талантливи“ кадри не напускат! Те добре са се окопали в чиновнически комфорт и учителят за тях е последна грижа. Ако сменим стиловия регистър, бихме могли да кажем, че образователните институции нямат потенциал от човешки ресурс да случат реформата, но имат механизми да тероризират малкото останали кадърни учители и директори. Никога институциите не са работили в синхрон и с уважение към учителите, затова пък винаги са били административна санкция, и то по показатели, стоящи твърде далеч от качеството на образованието! МОН и РИО не могат да простят свободолюбието на учителите и тяхната гражданска будност и си „връщат“ за написаните шестици с уволнение на директора шест месеца по-късно! Самият министър не може да прости на учителите, че не бяха послушни!

Зад всичко случващо се съзираме конфликт на интереси и корупционни намерения, неумело прикрити зад загриженост. От основаването си гимназията няма физкултурен салон, а този, който е наличен, се намира на тавана. След като поредица директори не съумяваха да ликвидират полуразрушената, опасна за учениците сграда в двора на училището, бивш център по практика, настоящият директор успя да се пребори за нейното срутване с цел построяване не само на физкултурен салон, а и на актова зала, библиотека и т.н. И ако този факт е радостен за ученици и учители, за други е повод да предявят претенции към тази апетитна и скъпа територия в центъра на София, може би и там да цъфне някой мол. Явно има апетити и е нужен директор, който ще бъде послушен. И след като настоящият директор не е от тези, тогава защо да не бъде отстранен, за да не пречи! Изтъркана, но работеща в „правовата“ ни държава схема…

Тогава за какви европейски ценности говорим, за какви иновации в образованието, за каква креативност, когато подменящи истината властови и персонални амбиции властват и побеждават! Обидна и срамна родна картинка…

Advertisements

Автор: nervousshark

Блогър-гурман, с интереси в политиката, соцално-икономическите процеси и хубавите храна и напитки

6 thoughts on “Проблеми във Френската гимназия в София”

  1. Да видим докъде ще я докарат. Но мол в двора – това няма да го преживея. Не знам ккви мерки ще трябва да се взимат, но подобно нещо не бива да се допуска.

  2. Възхищавам се на хората който са се възпротивили на гнусната система работеща у нас … нека продължават и не се страхуват от нищо ,да се борят с всякакви възможни средства ,това е пътя към „свободата“

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s